REGULAMENTUL NAŢIONAL SPORTIV PENTRU PRACTICAREA COMPETIŢIILOR CU PORUMBEI VOIAJORI CĂLĂTORI ÎN CAMPIONATUL NAŢIONAL F.C.P.R.
Prezentul regulament conţine instrucţiunile necesare practicării concursurilor cu porumbei călători în cadrul FCPR, în condiţii de siguranţă şi competitivitate ridicată. Asociaţiile afiliate îşi pot crea şi regulamente proprii care însă nu pot contraveni în niciun fel prezentului regulament.
Prezentul regulament conţine normele şi modul de centralizare a rezultatelor în Campionatul Naţional Columbofil al României organizat de FCPR.
Prezentul regulament a fost aprobat în Adunarea Generala a FCPR din 30.11.2012.
DENUMIRI SPECIFICE
Membru columbofil – persoana înscrisă într – o asociaţie, membră FCPR, cu toate obligaţiile financiare plătite la zi.
Asociaţie Columbofilă – asociaţie nonprofit, organizată pe baza legii 26/2000, afiliată la FCPR cu contract de afiliere.
Organizator – Asociaţie columbofilă care răspunde de organizarea concursurilor cu porumbei călători, în raport cu planul de concursuri avizat de CNS al FCPR şi de prezentul Regulament.
Transportator – persoană fizică autorizată sau societate comercială (posibil asociaţie columbofilă) care face transportul porumbeilor la locurile de lansare sub stricta coordonare a organizatorului, conform contractului încheiat între părţi şi care deţine toate documentele necesare transportului de porumbei în condiţiile legii.
Plan de concursuri – un tabel care conţine graficul după care se organizează concursurile cu porumbei călători, datele de lansare (localitatea şi data), centrele de îmbarcare, responsabilii de centre precum şi Asociaţia sau Comitetul de Organizare.
CNS – Comisia naţională sportiva
C D- Comitetul Director
Responsabil de zonă – membru al CNS desemnat să supravegheze una dintre cele 8 zone existente la nivel naţional.
Responsabil tehnic – persoană aleasă în cadrul asociațiilor care este responsabilă de toate procedurile tehnico-sportive prevăzute în prezentul RNS
Atât pentru funcția de responsabil tehnic județean cât și de centru, CNS al FCPR orgaizează annual testări, în urma cărora cei admiși primesc o diplomă care le dă dreptul să ocupe funcția respectivă.
CAPITOLUL I
MIJLOACE NECESARE ÎN COMPETIŢIILE CU PORUMBEI CĂLĂTORI
Membrul columbofil – crescător de porumbei cu legitimaţie (licenţă) şi cotizaţie la zi – are obligaţia să deţină următoarele:
• porumbei calatori (voiajori) maturi, tineri (de un an), pui, în perfectă stare de sănătate (vaccinaţi etc.), cu inele matricole (genealogice) pe picior, cu titluri de proprietate;
• crescătorie;
• ceas constatator – un columbofil participă la concursurile cuprinse într -un singur Plan de concursuri cu acelaşi tip de ceas (ceasuri), de la început până la sfârşit, sub sancţiunea anulării etapelor unde s – a folosit alt tip de ceas; schimbarea ceasului se poate face în caz de defecţiune; Asociaţia sau CNS poate solicita dovezi în acest sens; este interzisă folosirea simultană a ceasurilor electronice (senzor) şi mecanice (cleme); fac excepţie de la această regulă columbofilii care participă simultan la două concursuri cu îmbarcare în aceeaşi zi şi unde nu este posibilă prezenţa columbofilului la ambele centre (datorită distanţelor mari şi a orelor de îmbarcare); la solicitarea CNS, omologator sau asociaţie organizatoare, columbofilul trebuie să facă dovada imposibilităţii prezenţei în ambele centre sub sanţiunea anulării etapei;
• inele matricole;
• legitimație vizată annual de catre conducerea asociției
• Carnet de evidență columbofilă, în care se menționează toți porumbeii care urmează să participle la concursuri în acel sezon (maturi sau pui)
• coordonatele GPS ale locaţiei crescătoriei;
• resurse materiale şi financiare necesare.
Organizatorii au obligaţia să deţină următoarele:
• loc pentru clemarea şi îmbarcarea porumbeilor (amenajat specific), pentru sigilare, pornire şi desigilare ceasuri;
• mijloc de transport porumbei la locurile de lansare (propriu sau închiriat) omologat conform normelor în vigoare pe teritoriul României sau a statelor tranzitate spre locurile de lansare;
• documente necesare transportului de porumbei în condiţii de legalitate absolută;
• cleme de concurs tip stikere la toate tipurile de concurs şi aparate sau mijloace de clemare pentru asociaţiile unde se concurează şi cu ceasuri mecanice;
• Sisteme de îmbarcare pentru ceasurile electronice – începând cu sezpnul 2013 acestea vor fi obligatoriu in proprietatea Asociațiilor Columbofile afiliate (pe durata desfasurari concursurilor ), iar firmele care comercializează sisteme de cronometrare electronice vor vinde sistemul de imbarcare obligatoriu, numai catre asociații.
• imprimate tipizate;
• alte materiale necesare practicării columbofiliei.
Capitolul II
TIPURI DE CONCURSURI ŞI COMPETENŢELE ORGANIZATORICE
a) Organizarea concursurilor cu porumbei călători din punct de vedere tehnic înseamnă respectarea procedurilor, de la îmbarcarea porumbeilor şi până la omologarea concursului de către omologator. Aceste proceduri sunt prevăzute în prezentul RNS şi se aplică ca atare.
b) Face excepţie de la cele menţionate anterior transportul porumbeilor cu maşini speciale care se face în conformitate cu normele de transport intern şi internaţional în vigoare în momentul efectuării cursei.
c) Organizarea concursurilor cu porumbei pentru campionatul FCPR şi transportul porumbeilor sunt două chestiuni diferite din punct de vedere tehnic. Astfel atribuţiunile organizatorului în raport cu CNS sunt doar cele specificate în prezentul regulament.
d) Transportarea porumbeilor la locul de lansare se va face cu maşini speciale, dotate cu sistem GSP de supraveghere prin satelit. Acestea trebuie să îndeplinească normele europene pentru transportul păsărilor şi animalelor. Asociaţiile pot opta pentru transportul cu maşini proprii sau cu maşini de închiriat. Raporturile economico – financiare generate de transportul porumbeilor la locurile de lansare nu fac obiectul atenţiei CNS. Raporturile organizator – CNS sunt cele legate strict de respectarea prezentului regulament iar organizarea concursurilor şi transportul porumbeilor sunt două lucruri separate. Aceste lucruri se prevăd într – un protocol care va cuprinde integral toate clauzele aferente unei bune organizări. Protocolul se trimite odată cu planul de concursuri şi se înregistrează obligatoriu la FCPR.
e) CNS se ocupă de supravegherea desfăşurării Campionatului Naţional Columbofil, începând cu avizarea planurilor de zbor, cu desemnarea omologatorilor, supervizarea organizării concursurilor prin responsabilii de zonă, omologarea concursurilor, aplicarea de sancţiuni în conformitate cu statutul şi prezentul RNS şi în final omologarea rezultatelor finale (a normelor pe diferite categorii).
f) CONCURSURILE CU PORUMBEI CĂLĂTORI (MATURI SI PUI ) SE ORGANIZEAZĂ DE CĂTRE ASOCIAŢIILE COLUMBOFILE AFILIATE LA FCPR ÎN CONFORMITATE CU PREZENTUL RNS, ASTFEL ÎNCÂT PE RAZA UNUI JUDEȚ, RESPECTIV JUDETUL ILFOV + MUNICIPIUL BUCUREȘTI SE POT ORGANIZA DOUA PLANURI DE ZBOR LA TIPURILE DE CONCURS VITEZA, VITEZA-DEMIFOND SI DEMIFOND, cu acordul comitetului de conducere a Asociatiei Judetene. Asociatiile care au peste 600 membrii columbofili, pot organiza trei planuri de zbor.
g) In judetele cu mai multe asociatii, respectiv Judetul Ilfov + Bucuresti, oricare dintre asociatiile care doresc sa organizeze concursuri la categoriile menționate mai sus vor trimite cerere de organizare, și dosar de organizare care să conțină:
- planul de zbor
- mijloacele de transport din dotare (sau închriate) (cu foto detailat)
- numarul de membrii activați în programul de clasamente a FCPR la data depunerii dosarului
h) În cazul în care se trimit mai multe planuri de zbor CNS va selacta doua dintre ele care vor putea fi utilizate în Campionatul Național Columbofil a României/
i) Crescatorii dintr-un județ pot opta pe care dintre planurile de zbor (acolo unde sunt doua) vor concura însă vor participa tot sezonul pe acelasi plan de zbor sub sanctiunea anularii rezultatelor. Asociația(-iile) desemnată ca organizatoare va asigura condiții de participare tuturor membrilor columbofili de pe raza respectivului județ sub raport al distanțelor și al transportului sub sanctiunea pierderii dreptului de organizare între 1 și 3 ani pentru aceste tipuri de concurs, sau a suspendarii intregii conduceri fara drept de mai candida intre 1 si 3 ani.
j) Pentru categoria fond la nivelui teritorial al unui județ, respectiv al Județului Ilfov + București se accepta pentru participarea în Campionatul Național Columbofil al României la tipurile de concurs – demifond- fond și fond organizarea unui singur plan de zbor. Acolo unde sunt mai multe asociații afiliate acestea au obligația convocării unei ședințe comune cu toți membrii columbofili și aceștia să voteze planul de concursuri . Asociația organizatoare este desemnata de CNS in baza raportului omologatorului din anul precedent, asociație care după desemnare poate semna protocoale pentru concursuri comune cu alte asociații din alte județe atât pentru fond cît și pentru maraton. Orice protocoale semnate de asociații fără acordul membrilor prin ședința comună sunt NULE.
k) Pentru etapele de fond zonale pe grupări desemnate de FCPR, asociațiile de pe raza județelor din grupările desmnate vor face o întâlnire comună pentru a stabilii detaliile organizatorice și asociaâia organizatoare. Acolo unde pe teritoriul unui județ sunt mai multe asociații, poat participa la întâlnirea zonală doar asociația desemnată de ședința comună a membrilor conform Art.II lit. j). Acolo unde asociatiile din zona nu ajung la un acord, Consiliul Director al FCPR arbitrează ne-înțelegerile.
l) Pentru etapele de maraton, FCPR desemnează zonele pentru prima etapă de maraton și pentru organizare se aplică prevederile articolului k).
Pentru etapa a doua – Național I, și a treia Național II cu lansare întîrziată, FCPR desemnează zonele de participare și etapele iar asociațiile care doresc să organizeze acele concursuri sub coordonarea FCPR vor trimite cerere și dosar de organizare care va conține:
- cerere
- dovada existenței mijloacelor de transport cu cele mai bune condiții (foto detalii)
- preț per/porumbel
- numele peroanelor implicate în organizare
Pentru controlul secundar asociația organizatoare va trimite cu fiecare camion de porumbei o mașină cu 4 persoane care vor efectua urmatoarea procedură: pe fiecare centru împreună cu persoanele de la centru vor prelua porumbeii îmbarcați și cu stikerele puse și îi vor trece într-un proces verbal – serie porumbel + seria de deasupra stikerului. Procesul verbal la final va fi semnat și va fi preluat de pe delegatul de pe mașină și stampilat și semnat în teren la lansare. Operațiunea de îmbarcare va fi obligatoriu filmată precum și toate operaționile de lansare, hrănire și adăpare și filmele puse pe internet după etapă.
m) Acolo unde mai multe asociații din județe diferite participă la concursuri comune, delegații acestora vor stabilii printr-un protocol pentru fiecare etapă asociația organizatoare.
n) Organizarea concursurilor se face în conformitate cu Planul de concursuri avizat de CNS, a prezentului regulament, legile statului român şi a ţărilor de tranzit sau lansare a porumbeilor; de toate aceste lucruri răspund organizatorii fiecărui concurs în parte.
o) După felul lor concursurile se clasifică în următoarele tipuri:
• concurs de viteză – de la minim 100 km
• concurs de viteză - demifond – de la minim 300 km şi unde există crescători cu distanţe între 300 si 400 km;
• concurs de demifond – de la minim 400 km şi unde există crescători cu distanţe între 400 şi 500 km;
• concurs de demifond – fond – de la minim 500 km şi unde există crescători cu distanţe între 500 si 600 km;
• concurs de fond – de la minim 500 km;
• concurs de maraton – de la minim 800 km.
Fiecărui crescător i se va centraliza etapa în funcţie de tipul acesteia, indiferent dacă distanţa acestuia depăşeşte limita superioară a categoriei.
ATENŢIE! Programul Naţional de Clasamente nu va accepta distanţe sub minimul categoriei. Tehnicilor judeţeni care bifează o categorie care nu corespunde kilometric concursului li se va anula etapa.
p) În fiecare judeţ inclusiv în județul Ilfov împreună cu municipiul București, planul de concursuri judeţean poate conţine următoarele etape:
• 15 etape din tipurile – viteză, viteză – demifond şi demifond;
• 5 etape din tipurile – demifond – fond şi fond;
• 4 etape din tipul maraton, INCLUSIV CONCURSURILE NATIONALE ORGANIZATE DE FCPR
• Pentru Campionatul Puilor se va organiza un numar de 10 etape in intervalul cuprins intre : ULTIMUL WEEKEND din luna iulie si primul din luna octombrie
r) Concursurile de demifond – fond şi fond se organizează în comun de asociațiile afiliate din minim 2 județe. Pot face excepție de la acest caz asociațiile care pot organiza concursuri de fond cu minim 80 de columbofili participanți și 80 de ceasuri constatatoare cu fișe de cronomentare și benzi pt ceasurile mecanice, la fiecare etapă de fond organizată.
Etapele ce se efectueaza cu gruparea se considera etape nominalizate, obligatoriu se vor efectua doua etape cu gruparea.
Gruparea 1
Caraş – Severin
Gruparea 2
Timiş, Arad
Gruparea 3
Bihor, Satu – Mare, Salaj, Maramures,
Gruparea 4
Cluj, Alba, Hunedoara, Bistrita
Gruparea 5
Mures, Sibiu, Harghita
Gruparea 6
Covasna, Brasov
Gruparea 7
Suceava, Botosani
Gruparea 8
Iasi, Neamt, Bacau
Gruparea 9
Vaslui, Vrancea
Gruparea 10
Galati, Braila, Tulcea
Gruparea 11
Bucuresti, Ilfov, Giurgiu, Dambovita, Constanta, Ialomita, Calarasi
Gruparea 12
Olt, Arges, Teleorman, Valcea
Gruparea 13
Dolj, Gorj, Mehedinti
Gruparea 14
Prahova, Buzau
s) Concursurile de maraton se organizează in comun de asociatii pe fiecare grupare de județe aprobată. Lansarile la toate concursurile de maraton se vor face de comun acord al asociatiilor participante, mai putin concursurile nationale organizate de F.C.P.R.
Concursurile de maraton se organizeaza astfel:
Maraton 1 - peste 800 km
Gruparea 1
Caraş – Severin
Gruparea 2
Timiş, Arad
Gruparea 3
Bihor, Salaj, Satu – Mare, Maramures
Gruparea 4
Hunedoara, Alba, Cluj
Gruparea 5
Bistriţa, Sibiu, Mures
Gruparea 6
Harghita, Covasna, Brasov
Gruparea 7
Suceava, Botosani
Gruparea 8
Iasi, Neamt, Bacau
Gruparea 9
Vaslui, Vrancea, Galati
Gruparea 10
Braila, Tulcea, Constanta, Ialomita, Calarasi
Gruparea 11
Bucuresti, Ilfov, Giurgiu, Dambovita
Gruparea 12
Olt, Arges, Teleorman, Valcea
Gruparea 13
Dolj, Gorj, Mehedinti
Gruparea 14
Prahova, Buzau
Al doilea maraton:
Aceasta etapa este National pe grupari, se va organiza de catre FCPR, obligatoriu peste 900 km, la o data stabilita. Localitatile de lansare precum si data concursului vor fi anuntate prin circulara. Nu se pot organiza alte concursuri de maraton în week-endul acestui concurs dar și în cel de dinainte și după acest week-end.
Zonele sunt urmatoarele:
Zona 1
Caras – Severin, Timis, Arad, Bihor, Satu Mare, Salaj, Maramures
Zona 2
Cluj, Bistrita Nasaud, Mures, Alba, Hunedoara, Sibiu
Zona 3
Suceava, Botosani, Neamt, Bacau, Iasi, Vaslui
Zona 4
Vrancea, Galati, Braila, Tulcea, Constanta, Ialomita, Calarasi
Zona 5
Mehedinti, Gorj, Dolj, Olt, Valcea
Zona 6
Harghita, Brasov, Covasna, Prahova, Buzau
Zona 7
Ilfov, Giurgiu, Bucuresti, Dambovita, Arges, Teleorman
La acest concurs se vor face urmatoarele clasamente : general, judetean, centre de imbarcare , zone din 100 in 100 km. Centrele de imbarcare vor fi desemnate de CNS.
Al treilea maraton:
Aceata etapa se va organiza pe grupari de asociatii judetene insumanad minim 100 crescatori participanti cu distante de peste 800 km, conform unui protocol incheiat intre asocatiile participante. ATENTIE –acest concurs nu poate fi bifat ca ultim concurs !!!!!
Al patrulea maraton se organizează de către FCPR și înseamnă lansarea porumbeilor din următoarele locații – Berlin, Gdansk și Donets, toate cu lansare între orele 9 și 11 dimineața. Data acestui concurs se anunță anual de către FCPR. Crescatori pot participa la toate cele trei concursuri dar pentru categoria crescator pot lua un singur concurs din cele trei.
t) Acolo unde există concursuri comune ale mai multor judete planurile de zbor vor fi însoţite de un protocol care va cuprinde asociația organizatoare, datele tehnico, detaliile financiare precum şi eventualele sancţiuni decise de comun acord pentru neîndeplinirea sarcinilor organizatorice. Acestea se înregistrează la FCPR pentru a putea fi ulterior folosite în caz de litigiu. Protocolalele se fac doar între asociaţiile afiliate. Orice imixtiune a unor entităţi neafiliate în protocol îl face pe acesta nul de drept. Planurile de zbor care nu sunt conforme cu prezentul RNS nu se avizează, urmând ca în maxim 5 zile problemele să fie soluţionate de asociaţia în cauză pentru a primii aviz favorabil la planul de concursuri.
u) Planul de concursuri conform modelului existent în Programul Naţional de Clasamente se introduce in aplicația electronica a FCPR, Programul National de Clasamente pana la data de 15 martie a fiecărui an, dată după care pagina judeteană se blocheaza. Dupa aprobare planurile aprobate apar pe site-ul FCPR.
v) Planul de concursuri este flexibil în sensul că asociaţia poate decide în funcţie de starea vremii şi de alte condiţii schimbul de etape între ele în anumite weekend-uri. Planul de concursuri electronic va asigura participarea doar la etapele din planul de concursuri şi doar o singură dată la o etapă. Derogari de la aceste etape se pot acorda doar în situaţii deosebite: accident, defecţiune tehnică a maşinii, etc iar în acest caz se va face proba în dosarul concursului. Derogările se dau de către preşedintele CNS sau responsabilii de zonă.
w) Pentru categoriile viteză si demifond sunt permise un număr de 15 concursuri cu maturi şi tineretul, începând cu data de 25 aprilie, într – un judeţ. La pui sunt permise un numar de 10 etape începând cu ultimul week-end din luna iulie și până în primul week-end inclusiv al lunii octombrie, într – un judeţ, icluzand aici judetul Ilfov + Municipiul Bucuresti.
ț) Pentru categoria fond sunt permise un numar de 5 concursuri începând cu data de 15 mai, inclusiv Derby.
x) Pentru concursurile de maraton se pot organiza un numar de patru etape pe an (inclusiv nationalele) , data si ora lansarii vor fi decise de comun accord de catre asocatiile participante pe zone . Etapele de maraton nu pot fi desemnate ca Derby.
# Acolo unde asociatiile din zona nu reușesc să ajungă la un acord, Comitetul Director poate arbitra conflictul la solicitarea județelor, în funcție de prevederile RNS, și Statut cu privire la procedurile de vot.
z) Asociaţiile pot denumi un concurs pentru fiecare Plan de concursuri (maturi şi pui) – Derby. La acest tip de concursuri, cu acceptul organizatorului, pot participa şi crescători din alte asociaţii decât cele participante pe planul de concursuri cu codurile proprii.
y) Asociaţiile pot decide prin protocol participarea în comun doar la anumite etape din planul de concursuri, însă numărul total de etape din planul de concursuri anual să nu depăşească numărul de concursuri maxim admis, sub sanctiunea anularii rezultatelor crescatorului in cauza.
q) Pentru a fi luate în centralizare în Campionatul Naţional FCPR, clasamentele generate conform RNS şi conform planului de zbor trebuie să îndeplinească următoarele criterii tehnice indiferent dacă este vorba de clasamente pe centru, judeţ, zona sau general:
1. cel puţin 250 de porumbei, ce aparţin unui număr de cel puţin 20 de columbofili şi 20 de ceasuri pentru tipurile Viteză, Viteză – Demifond şi Demifond;
2. cel puţin 250 de porumbei aparţinând unui număr de cel puţin 20 de columbofili si 20 de ceasuri pentru clasamentul pe centru si minim 40 de columbofili şi 40 de ceasuri si cel putin 250 porumbei pentru clasamentul general, semi-general sijudetean pentru tipurile Demifond – Fond şi Fond;
3. cel puţin 250 de porumbei aparţinând unui număr de cel puţin 50 de columbofili şi 50 de ceasuri pentru categoria Maraton (peste 800 Km);
4. se pot centraliza şi etapele în care nu se întruneşte numărul necesar de crescători sau porumbei pentru clasamentele generale dar aceasta va fi ultima etapă organizată pentru fiecare dintre următoarele tipuri de concursuri: viteză, viteză – demifond şi demifond, respectiv demifond – fond şi fond, exclus ultima etapa de maraton unde este necesar minim 100 columbofili participanti ; pentru centralizarea acestei ultime etape şi blocarea planului de concursuri se va contacta responsabilul cu programul de clasamente.
a’) Preşedintele şi responsabilul tehnic, în grup sau individual, în funcţie de vină, vor fi sancţionaţi cu anularea rezultatelor sau suspendare între 1 şi 5 ani pentru nerespectarea condiţiilor acceptate prin protocol sau pentru încălcarea RNS în ceea ce priveşte organizarea concursurilor.
b’) Preşedintele CNS împreună cu responsabilul cu omologatorii din cadrul CNS, întocmeşte anual lista omologatorilor concursurilor columbofile organizate de asociaţiile afiliate la FCPR, listă ce va fi difuzată asociaţiilor prin intermediul site – ului
www.fcpr.ro, la începutul anului competiţional.
c’) CNS desemnează responsabilii de zonă in fiecare an. Aceştia sunt membrii CNS şi au obligaţia să menţină legătura cu organizatorii etapelor din zona lor, să solicite userul şi parola de la maşinile de transport porumbei şi să verifice poziţiile acestora, să soluţioneze în limita prezentului RNS solicitările primite din zonă, să ţină legătura cu omologatorii pentru o omologare cât mai corectă şi rapidă a clasamentelor şi rezultatelor finale. Orice problemă şi decizie luată se va aduce şi la cunoştinţa preşedintelui CNS.
CAPITOLUL III
PARTICIPAREA LA CONCURSURI A MEMBRILOR COLUMBOFILI
a) Numai crescătorii de porumbei care sunt membrii columbofili (cu cotizaţia plătită la zi), cu legitimaţia (licenţa) semnată, nesuspendaţi, (posibil şi în tandem), cu toate obligaţiile achitate către asociaţie şi FCPR, care se regăsesc în tabelul cu membrii columbofili ai asociaţiei (un tabel va fi arhivat la FCPR şi altul la omologator) vor fi autorizaţi să participe la concursurile columbofile.
# Columbofilul poate opta să-şi folosească în clasament numele propriu sau o altă titulatură. Acest lucru trebuie menționat în cererea de înscriere în asociație.
# Cei care participă în tandem trebuie să fie membrii columbofili cu toate obligaţiile achitate către asociaţie şi FCPR. Tandemurile se acceptă în cazurile în care porumbeii aparţin unei crescătorii cu o singură adresă.
# Doar membrii înscriși în asociație beneficiază de drepturile și obligațiile acestei calități.
b) O crescarie poate sa participe la concursuri sportiv columbofile numai pe planul de zbor al asociatiei din judetul in care este situata. Cazurile izolate vor fi puse in discutie in cadrul unei sedinte a Consiliului Director in urma solicitarii creascatorilor de a primii derogare sa concureze pe planul de concursuri a unui alt judet decat cel unde este amplasata crescatoria.
c) Rezultatele porumbeilor sunt legate direct de codul crescătorului din programul de clasamente.
d) La concursurile de maraton nu se poate participa cu porumbei care au adresa sau numărul de telefon pe inel sau ştampilat pe aripă sub sancţiunea respingerii din concurs sau după caz, a anulării rezultatelor comisiilor de clemare şi reclemare.
e) Distanţa de la locul de lansare la crescătoria fiecărui columbofil este calculată de Programul Naţional de clasamente pe baza coordonatelor locului de lansare conform sistemului de supraveghere prin satelit GPS. Coordonatele crescătorilor noi pot fi luate, înaintea concursurilor, de către firma specializată desemnată de Comitetul Director al FCPR sau conducerea fiecărei asociaţii care va desemna o comisie formată din trei membrii columbofili care se va deplasa la domiciliul columbofilului şi ulterior măsurării cu aparat GPS va trimite coordonatele (grade – minute – secunde – miimi de secundă) la firma specializată. Asociaţiile vor contracta abonamente cu firmele de supraveghere prin satelit a poziţiei maşinii astfel încât datele de poziţionare ale autoturismului să fie stocate în memoria platformei de supraveghere timp de un (1) an de zile. La solicitarea omologatorului sau a membrului CNS responsabil de zonă, asociaţiile au obligaţia să pună la dispoziţia acestora userul şi parola pentru verificarea poziţiei maşinii. Nerespectarea acestei prevederi sau imposibilitatea vizionării poziţiei maşinii va duce automat la nerecunoaşterea concursului în campionatul naţional.
f) Un porumbel poate participa la concursuri într – un an sub numele unui singur columbofil sau tandem columbofil (un singur cod electronic).
g) Porumbeii participanți la concursuri sunt trecuți de catre columbofil în Carnetul de evidență columbofilă. Acestea sunt apoi predate tehnicului de centru pentru ca porumbeii să fie introduși în lista de start electronică din programul de clasamente. În carnet vor fi consemnaţi toţi porumbeii care urmează să participe la concursuri în acel sezon (maturi sau pui).
h) Angajarea în concurs a unor porumbei care nu au fost trecuţi în carnetul de evidență atrage după sine anularea rezultatelor porumbeilor în cauză. Pentru aceasta carnetele se păstrează la sediul Asociațiilor iar columbofilii le primesc la finalul sezonului cu maturii, respectiv puii .
i) Datele porumbeilor se introduc în programul de clasamente evitându – se astfel greşelile de dactilografiere din cursul sezonului. La ceasurile electronice acestea se transferă direct prin intermediul calculatorului dacă este posibil. Introducerea porumbeilor în program se face pentru fiecare crescator, atat la maturi cat si la pui înainte de participarea la prima etapa din concurs din planul de zbor al asociatiei. După participarea la concurs lista se blochează și în ea nu se mai pot introduce alți porumbei. La ceasurile electronice se introduc şi seriile cipurilor electronice, evitându – se astfel folosirea cipurilor de pe porumbeii prinşi de către alţi columbofili. Angajarea de porumbei fără drept de proprietate asupra lor (talon genealogic) sau folosirea de cipuri ai altor columbofili fără consimţământul acestora atrage după sine excluderea între 1 și 5 ani din campionatul FCPR, atât pentru crescător cât şi pentru porumbeii participanţi pe lista de start din acel an conform evidențelor din carnetul de evidență. Pentru aceasta FCPR va genera anual prin Programul de clasamente o listă cu cazurile de porumbei sau cipuri electronice care apar pe mai multe coduri de crescător. Columbofilii care sesizează seriile de inele sau cipuri electronice cu care au concurat în sezoanele trecute, că apar acum la alți crescători vor sesiza Comisia tehnică județeană care va sesiza în scris Comisia tehnică a județului unde apare crescătorul incriminat. Aceasta are obligația ca în urma sesizării să aplice RNS, conf. Cap III, alineatul j).
j) Înscrierea porumbeilor într – un concurs se face, de către columbofil, pe fişe colective de cronometrare, în minim două exemplare pentru toate categoriile de distanţe. Fişele sunt puse la dispoziţie de către asociaţie. Cei care folosesc ceasuri electronice computerizate au fişa de cronometrare în memoria calculatorului și se listează după îmbarcare. Înscrierea porumbeilor în fişa proprie la ceasurile mecanice se face obligatoriu la domiciliu, scrisă citet şi fără corecturi.
k) Participantul la concurs este direct răspunzător de corectitudinea înscrierii următoarelor date pe fişa proprie: asociaţia, seria ceasului constatator, localitatea de lansare, data concursului, seria de pe inelul genealogic al porumbelului, anul, sexul, numele şi prenumele columbofilului (eventual tandemul), numărul de telefon, numărul de licenţă (legitimaţie) adresa exactă a volierei, semnătura proprie.
l) La toate categoriile de distanţă primii 5 porumbei de pe prima fişă de cronometrare, formează echipa columbofilului.
m) Înscrierea porumbeilor pe fişe colective de cronometrare se face numai cu pastă, citeţ şi fără ştersături – pentru cele două exemplare se va folosi indigo (plombagină) – se pot folosi şi fişe speciale autocopiatoare. Eventualele erori din cursul îmbarcării se corectează şi se semnează lângă ele de către membrul din comisie care a corectat.
n) Inelele electronice au o serie unică de identificare care trebuie să apară pe listigul de cipuire. Acestea sunt proprietatea columbofilului.
o) Începând cu al doilea an de activitate columbofilii au obligaţia participării la minim 4 concursuri (maturi ) sub sancţiunea excluderii din asociaţie şi a tuturor consecinţelor ce derivă din acest fapt.
p) Începand cu porumbeii inelati din 2013, se accepta participarea in concursurile organizate de catre asociatiile afiliate FCPR si de catre FCPR, doar cu inele distribuite de catre FCPR . Fac exceptie inelele din alte tari, apartinand Federatiilor sau Asociatiilor afiliate FCI, cu conditiia sa detina talonul de proprietate al acestuia.
CAPITOLUL IV
CLEMAREA ŞI ÎMBARCAREA PORUMBEILOR CĂLĂTORI
a) Clemarea porumbeilor şi îmbarcarea lor în mijloacele de transport se face în locuri special amenajate şi numite: CENTRE DE ÎMBARCARE sau CLUBURI.
b) Centrele de îmbarcare sunt stabilite de conducerea fiecărei asociaţii şi sunt trecute în protocol (cazul unde concurează mai multe asociaţii) şi se menţionează în planul de concursuri.
c) Pentru fiecare centru de îmbarcare conducerea asociatiei va desemna un resposabil de centru (care va răspunde de buna organizare) şi un tehnic (care va răspunde de problemele tehnice: procese verbale, fişe de îmbarcare, dosarul concursului). În cazul în care se foloseşte titulatura de club acesta va avea un preşedinte care este şi responsabil de centru.
d) Columbofilii au obligaţia să îmbarce la acelaşi centru până în momentul desfiinţări lui, sub sancţiunea anularii etapei in cauza
e) Organizatorii pot decide şi alte măsuri pentru acordarea şi funcţionarea centrelor de îmbarcare, care să crească siguranţa concursului fără să contravină prezentului RNS.
f) Pentru introducerea porumbeilor în concurs se folosesc urmatoarele tipuri de cleme:
1. cleme tip stiker – pentru ceasurile mecanice;
2. cleme electronice (cipuri) pentru ceasurile electronice
h) Pentru introducerea porumbeilor în concurs se folosesc fişe de cronometrare. Acestea sunt de două feluri:
1. pentru ceasuri mecanice – conform anexei de pe
www.fcpr.ro;
2. pentru ceasuri electronice – care se listează automat.
# Inainte de începerea procedurilor de îmbarcare se verifică setarea ceasului atomic (lucru pe care îl va face și fiecare crescator înainte de îmbarcarea porumbeilor săi)
La imbarcare si la desigilare in cazul sistemelor de club BENZING se va tipari fisa de informatii imediat dupa setarea orei, inainte ca ceasurile sa fie conectate la unitatiile de club. Aceste fise de informatii se vor anexa la dosarul concursului. Dupa tiparirea fisei se poate incepe procedura de imbarcare / desigilare. Informatiile tiparite pe aceste fise vor fi folosite de tehnici si omologatori pentru verificari incrucisate. Lipsa fisei de informatii duce la anularea etapei responsabilului de centru si a tehnicului pe bjudet.
Sistemele de club BENZING trebuie sa functioneze cu versiunea de software RO 3.2 sau o versiune superioara. Imbarcarea sau desigilarea pe unitati de club BENZING cu versiune de software inferioara versiunii RO 3.2 atrage dupa sine anularea rezultatelor.
Ora de îmbarcare apărută pe fișa de desigilare trebuie să fie după ora listări fișei de informații, și în intervalul de îmbarcare, sub sancțiune anulării concursului.
i) Imediat după îmbarcare acestea se semnează de către comisia de îmbarcare şi crescător. Fişele care nu au semnătura tuturor membrilor comisiei duc la anularea etapei pentru columbofil (care are obligaţia să verifice) şi pentru membrii care au semnat (aceştia au obligaţia să verifice completarea tuturor căsuţelor).
j) Indiferent de tipul concursului, îmbarcarea se face în condiţii de maximă siguranţă. Porumbeii sunt îmbarcaţi de o comisie formată din minim 3 oameni din care este interzis să facă parte crescătorul a cărui porumbei sunt îmbarcaţi, sub sancţiunea anulării etapei pentru acesta şi care vor efectua următoarele operaţiuni:
• primirea porumbeilor de la proprietar;
• verificarea lor (matricol, stare de sănătate);
• trecerea lor peste sistemul electronic de îmbarcare/clemarea cu clema pentru ceas mecanic şi trecerea acesteia pe fişa de îmbarcare în dreptul porumbelului;
• compararea seriei de inel cu seria aparută pe ecranul sistemului de îmbarcare (cele două trebuie să fie identice);
• introducerea porumbeilor în maşina de transport;
• listarea fişei electronice, finalizarea prin completarea tuturor rubricilor şi bararea poziţiilor libere la fişele mecanice. Fişele se semnează şi se ştampilează de comisie şi crescator.
k) În timpul îmbarcării porumbeilor, columbofilului a cărui porumbei se îmbarcă îi este interzis, sub sancţiunea anulării etapei pentru întreaga comisie, să aibă acces la sistemul de îmbarcare, cipurile electronice de pe picioarele porumbeilor, clemele pentru ceas mecanic sau direct la porumbei după operaţiile de clemare/înregistrare. (exceptie cazul prevazut la imbarcare maraton)
l) Perioada de îmbarcare dintr – un anumit centru se stabileşte de către organizatori şi este adusă la cunoştinţa columbofililor în timp util prin intermediul internetului, a şedinţelor columbofile sau prin orice alte mijloce de informare.
m) Pentru îmbarcarea porumbeilor pe sistemele electronice acestea trebuie să fie conectate la ceasul atomic. Lipsa ceasului atomic de pe fişa de îmbarcare duce la anularea acesteia.
n) La cei cu ceasuri electronice îmbarcarea porumbeilor se face obligatoriu pe concursul nr. 1 (sau de la prima poziţie). Fiecare crescător este responsabil personal de reglajul ceasurilor electronice privitor la fixarea cursei corecte şi la verificarea funcţionării ceasului atomic . Acest lucru se face de către columbofil înainte de începerea procedurilor de îmbarcare a porumbeilor iar crescătorul, după verificarea ceasului , nu va participa la îmbarcarea porumbeilor săi.
o) Când sunt mai multe concursuri în acelaşi weekend se respectă ordinea cronologică a îmbarcărilor. Listarea fişei de concurs se face obligatoriu imediat după fiecare îmbarcare şi va fi semnată de comisia de îmbarcare după care este predată crescătorului pentru a – şi completa datele de identificare. Completarea datelor se va face în prezenţa comisiei de îmbarcare. La ceasurile electronice folosite de mai mulţi crescători se va trece numărul concursului în ordine crescătoare pentru fiecare crescător. Fişele unde îmbarcarea s – a făcut pe altă cursă decât cursa următoare (la primul concurs cursa întâi, la restul în ordinea cronologică a îmbarcării) se vor anula.
p) Ceasurile mecanice se fixează pe ziua 7, 10 sau 12 (cea mai mare de pe cadran), iar pe bandă se menţionează: numele crescătorului, concursul/concursurile şi data, după care se sigilează.
r) Fişele de îmbarcare care ajung la omologator prezentând încălcări ale RNS, duc la anularea lor de către acesta, în conformitate cu prevederile RNS, duc la anularea etapei pentru comisia de îmbarcare şi pentru tehnicul de centru.
Columbofilul se va asigura că porumbeii lui sunt îmbarcaţi în totalitate şi după terminarea procedurilor de îmbarcare va semna fişa după ce a verificat – o încă o dată. În acelaşi timp va verifica introducerea lui în Procesul verbal al crescătorilor participanţi la respectivul concurs şi semnează (pentru cei ce deţin ceasuri electronice se va trece şi ora de îmbarcare de pe fişa de cronometrare listată), acest proces respectiv în procesul verbal de sigilare unde se vor trece toate ceasurile mecanice şi electronice.
Lipsa orei de listare de pe procesul verbal al crescătorilor participanţi in cazul ceasurilor electronice duce la anularea etapei in cauza a tehnicului de centru si a tehnicului de judet.
CAPITOLUL IV 1
ÎMBARCAREA PORUMBEILOR LA CONCURSURILE DE VITEZĂ, VITEZĂ – DEMIFOND ŞI DEMIFOND
Îmbarcarea porumbeilor călători pentru concursuri se face în locuri special amenajate numite – CENTRE DE ÎMBARCARE sau CLUBURI
Centrele de îmbarcare sunt desemnate de către Comitetul asociaţiei şi se trec direct în Planul de concursuri. Pe fiecare centru de îmbarcare se va numi un resposabil de centru care va răspunde de corectitudinea organizării operaţiunilor de centru şi un tehnic care va răspunde de dosarul concursului. Fiecare crescător are obligaţia să îmbarce la cel mai apropiat centru de îmbarcare faţă de crescătoria sa, iar responsabilul de centru are obligaţia să îl primească. La desfiinţarea unui centru de îmbarcare se respectă aceeaşi clauză.
Columbofilii îmbarcă la acelaşi centru până la desfiinţarea acestuia în condiţiile RNS conform cap. IV litera b. Aceştia nu au dreptul de a merge în timpul sezonului să îmbarce la alte centre atâta timp cât centrul lor nu este desfiinţat. Desfiinţarea unui centru apare în condiţiile stabilite de RNS conform cap. IV litera b. Columbofilii care îmbarcă în alte centre decât cel la care au început planul de concursuri, înainte de desfiinţarea propriului centru, vor fi sanctionaţi cu anularea rezultatelor prin scoaterea lor din toate clasamentele de pe respectivul Plan de concursuri.
a) Centrele de îmbarcare se demnează de organizatori astfel încât la un centru să participe minim 15 membrii, 15 ceasuri de cronometrare si minim 150 porumbei. Ele sunt prevăzute în planul de concursuri.
b) În momentul când la îmbarcare participă mai puţin de 15 columbofili , mai puţin de 15 ceasuri sau mai putin de 150 porumbei se îmbarcă porumbeii, iar centrul de îmbarcare se desfiinţează pentru restul planului de zbor, desigilarea făcându – se la cel mai apropiat centru.
c) Organizatorii pot decide şi alte măsuri pentru acordarea şi funcţionarea centrelor de îmbarcare care să crească siguranţa concursului fără să contravină prezentului RNS.
d) Columbofilii îmbarcă obligatoriu la cel mai apropiat centru de crescătorie.
CAPITOLUL IV 2
ÎMBARCAREA PORUMBEILOR LA CONCURSURILE DE DEMIFOND – FOND ŞI FOND
Îmbarcarea porumbeilor călători pentru concursuri se face în locuri special amenajate numite – CENTRE DE ÎMBARCARE sau CLUBURI.
Pentru acest tip de concursuri în fiecare judeţ se pot organiza maxim patru centre de imbarcare , cu distante intre ele de minim 25 km ( distanta rutiera), cu acordul asociatiei organizatoare, minim 20 de columbofili ,minim 20 de ceasuri si minim 250 de porunbei cu clasament pe centre si minim 150 porumbei fara clasament pe centre.
a) Centrele de îmbarcare sunt desemnate de către asociatia organizatoare şi se cosemneaza în Planul de zbor. Pentru fiecare centru de îmbarcare se va numi un resposabil de centru care va răspunde de corectitudinea organizării operaţiunilor de centru şi un tehnic care va răspunde de dosarul concursului. Columbofilii îmbarcă la acelaşi centru până la desfiinţarea acestuia în condiţiile RNS. Aceştia nu au dreptul de a merge în timpul sezonului să îmbarce la alte centre cât timp centrul lor nu este desfiinţat. Desfiinţarea unui centru apare în condiţiile stabilite de RNS. Columbofilii care îmbarcă la alte centre decât cel la care au început planul de concursuri, înainte de desfiinţarea propriului centru, vor fi sancţionaţi cu anularea rezultatelor prin scoaterea lor din toate clasamentele de pe respectivul Plan de concursuri.
b) În momentul când la îmbarcare participă mai puţin de 20 de columbofili , mai puţin de 20 de ceasuri sau mai putin de 150 porumbei se îmbarcă porumbeii, iar centrul de îmbarcare se desfiinţează pentru restul planului de zbor.
c) Organizatorii pot decide şi alte măsuri pentru acordarea şi funcţionarea centrelor de îmbarcare, care să crească siguranţa concursului, fără să contravină prezentului RNS.
CAPITOLUL IV 3
ÎMBARCAREA PORUMBEILOR LA CONCURSURILE DE MARATON
Îmbarcarea porumbeilor călători pentru concursuri se face în locuri special amenajate numite – CENTRE DE ÎMBARCARE sau CLUBURI.
Pentru acest tip de concursuri în fiecare judeţ (asociaţie judeţeană) se organizează un singur centru de îmbarcare, cu exceptia cazurilor speciale unde exista diastanta minima de 50 km intre crescatori CNS poate aproba in urma unei cereri doua centre fara clasament.
Centrele de îmbarcare sunt desemnate de către Comitetul asociaţiei şi se consemneaza în Planul de zbor. Pentru fiecare centru de îmbarcare se va numi un resposabil de centru care va răspunde de corectitudinea organizării operaţiunilor de centru şi un tehnic care va răspunde de dosarul tehnic al concursului.
Pentru concursurile de maraton fiecare crescător va îmbarca la centrul asociaţiei proprii sau când nu există, la centrul de îmbarcare unde participă toată asociaţia în care este membru.
a) Centrele de îmbarcare se desemnează de asociaţie astfel încât la un centru să participe minim 50 de membrii şi 50 de ceasuri de cronometrare .
b) În momentul când la îmbarcare participă mai puţin de 50 de columbofili, mai puţin de 50 de ceasuri, se îmbarcă porumbeii, iar centrul de îmbarcare se desfiinţează pentru restul Planului de zbor.
c) Organizatorii pot decide şi alte măsuri pentru acordarea şi funcţionarea centrelor de îmbarcare, care să crească siguranţa concursului, fără să contravină prezentului RNS.
d) Fiecare crescător are obligaţia să îmbarce la centrul judetului de resedinta a asociatiei din care face parte. Membrii asociatiilor din judetul Ilfov si municipiul Bucuresti, imbarca pe un singur centru.
e) Pentru concursurile de maraton porumbeii vor fi reclemaţi (control secundar) cu stikere adezive cu serie citibila prin razuire .
f) Procedura de lucru este următoarea:
- controlul secundar se face de o comisie formată din trei persoane care notează toţi porumbeii într – un tabel împreună cu numele proprietarului, concomitent cu operaţiunea de clemare normală, respectiv de trecere peste antena electronică.
g) Astfel se ia o pereche de stichere fără să fie răzuite şi unul se lipeşte pe inelul porumbelului iar cel de – al doilea se lipeşte pe lista de control în dreptul porumbelului controlat.
h) Opţional crescătorul poate alege să – şi pună singur stikerul pe inelul porumbelului. În acest caz porumbelul este ţinut de unul dintre membrii comisiei iar crescătorul primind stikerul pentru inel îl va lipi pe acesta. Ulterior cel care ţine porumbelul se va asigura că stikerul a ajuns pe inel.
i) Datorită faptului că crescătorul are posiblitatea ca el sau un împuternicit să pună stikerele peste inel, nu se acceptă reclamaţii pentru porumbeii sosiţi fără stikere.
j) Crescătorul va primi obligatoriu o fişă de îmbarcare acasă după îmbarcarea porumbeilor la prima comisie . (exemplarul 3).
k) La sosirea porumbelului acasă, crescătorul va dezlipi stikerul de pe inel, îl va lipi în dreptul porumbelului pe fişa nr. 3 şi îl va răzui pentru a vedea codul din interior. Acel cod va fi anunţat prin SMS împreună cu seria inelului, anul , ora, minutul şi secunda sosirii.
l) La desigilare crescătorul va aduce cu el fişa nr. 3 care va conţine lipite stikerele de la toţi porumbeii sosiţi.
m) Fişa nr. 3 se va ataşa fişei de desigilare şi va face parte din dosarul concursului în mod obligatoriu. Crescătorilor care nu prezintă fişa nr. 3, care au diferenţe între codul de pe fişa nr. 3 şi cel de pe reclemare, care au porumbei a căror serie nu corespunde cu cea de pe tabelul de control secundar, li se anulează concursul.
n) Tabelele de reclemare se introduc într-un plic şi se trimit în teren cu dosarul concursului, unde vor fi ştampilate de către lansator. Ulterior tehnicul organizator va compara prin răzuire minim primii doi porumbei/crescator de pe toate clasamentele concursului cu clasamentul provizoriu şi cu cele de pe fişa nr. 3 a crescătorului.
o) Porumbeii ale căror serii nu corespund cu seriile stikerelor duc la anularea intregului concurs pentru crescatorul in cauza.
p) Porumbeii sosiţi fără stikere nu vor fi anunti telefonic si li se va anula concursul respectiv. Crescatorul va anunta urmatorul porumbel. Vor fi anuntati primii doi porumbei cu sticker pentru fiecare concurs.
r) Sistemele de îmbarcare sunt obligatoriu proprietatea asociaţiei în timpul sezonului de concursuri, asociaţia este direct răspunzătoare de folosirea sistemelor de îmbarcare la toate centrele de îmbarcare din subordinea sa.
s) Asociaţiile columbofile vor introduce în program marca şi seriile sistemelor de îmbarcare. Orice achiziţie a unui nou sistem de îmbarcare sau renunţare la un sistem, se comunică înainte de a fi folosit la un alt concurs, pe mail, responsabilului cu programul de clasamente. Folosirea pentru îmbarcare a unui alt sistem de club (altă serie) decât cele introduse în program, atrage după sine scoaterea din concurs a tuturor fişelor îmbarcate cu respectivul sistem. Incepand cu sezoul 2013, sistemele de club pot fi achizitionate doar de catre asociatii, pentru a putea fi folosite la cocursurile asociatiilor affiliate la FCPR.
s) Organizatorii pot decide orice măsură privind siguranţa concursurilor: reclemare, comisii de reverificare, comisii de aşteptare a porumbeilor, etc. Deciziile organizatorilor sunt suverane iar nerespectarea lor atrage anularea etapei sau după caz a sezonului competiţional pentru columbofilii sau centrele incriminate.
t) Îmbarcarea porumbeilor în mijlocul de transport se face pe bază de sexe, în toate boxele, astfel încât să nu se creeze privilegii pentru porumbeii unor columbofili. Această operaţiune se face sub îndrumarea responsabilului de centru care va nota numărul de porumbei în fiecare boxă şi ulterior va transmite acest lucru persoanei care întocmeşte dosarul concursului pentru a fi specificat în diagramă. Diagrama va trebui să conţină precizat şi numărul de metri pătraţi folosibili ai mijlocului de transport respectiv.
ţ) Numărul de porumbei îmbarcaţi în boxe pe unitatea de suprafaţă (un metru pătrat) este de maximum:
1. 40 de porumbei, la concursurile de Viteză, Demifond;
2. 35 de porumbei la concursurile de Demifond – Fond şi Fond sau la cele la care transportul durează două zile;
3. 25 de porumbei la concursurile de Maraton.
# Cand temperaturile depășesc 25ᵒ C este recomandat să se îmbarce cu 10% mai puțini porumbei.
u) Dacă în timpul clemării sau îmbarcării se eliberează involuntar unul sau mai mulţi porumbei şi aceştia sunt ai columbofililor din localitatea de îmbarcare, porumbeii vor fi prezentaţi organizatorilor în aceeaşi zi. Dacă aceşti porumbei aparţin unor asociaţii din alte localităţi, ei vor fi declaraţi până în prima zi a concursurilor, la ora 8 dimineaţa, ziua concursului. În cazul neanunţării porumbeilor scăpaţi, comisia tehnica a asociaţiei organizatoare, poate lua măsuri de anulare a concursului pentru centrul respectiv sau alte măsuri la nivel de clasament. Orice măsură se va justifică prin proces verbal.
v) La fiecare centru de îmbarcare se vor întocmi următoarele documente:
- proces verbal cu numele crescătorilor şi numărul porumbeilor îmbarcaţi (vezi anexa pe
www.fcpr.ro) – 3 exemplare;
- proces verbal de sigilare a ceasurilor de îmbarcare (vezi anexa
pewww.fcpr.ro) – 2 exemplare. Acolo unde mai mulţi crescători concurează în acelaşi ceas, aceştia se trec unul sub altul, iar la seria ceasului se trece semnul următor – // – . Aceste serii notate astfel nu se calculează la numărul necesar de ceasuri pentru un centru. Folosirea unui ceas de două ori la numărătoare atrage anularea etapei pentru tehnicul de centru.
Lipsa proceselor verbale atrage după sine anularea etapei pentru responsabilul şi tehnicul de centru.
x) După terminarea procedurilor de îmbarcare se vor întocmi dosarele concursurilor pentru fiecare centru. Acestea sunt: dosarul de trimis în teren şi dosarul care rămâne la centru până la desigilare.
Dosarul de trimis în teren al centrului conţine:
1. Proces verbal cu numele crescătorilor şi numărul de porumbei îmbarcaţi conform anexei de pe
www.fcpr.ro – 2 exemplare (procesul verbal cu numele crescătorilor şi numărul porumbeilor îmbarcaţi este un document care conţine într – un tabel numele tuturor crescătorilor şi numărul de porumbei îmbarcaţi de către aceştia, iar la final numărul crescătorilor şi porumbeilor participanţi la respectivul centru).
Dosarul care rămâne în posesia tehnicului de centru până la desigilare conţine:
1. Proces verbal de sigilare ceasuri.
2. Proces verbal cu crescătorii şi numărul de porumbei.
# Fisele de imbarcare de la toate centrele dintr-un judet (pentru mecanice Fisa 1/ Fisa doi se poate pastra pt desigilare) se trimit cu masina de transport in ziua imbarcarii si se centralizeaza in ziua imbarcarii de catre tehnicul de judet.
y) Dosarul final al concursului, de trimis în teren, conţine:
1. Dosarele de trimis în teren de la centrele participante la concurs.
2. Procesul verbal de lansare completat la secţiunle destinate organizatorului conform anexei de pe
www.fcpr.ro, în 3 exemplare.
3. Diagrama mijlocului/mijloacelor de transport în 2 exemplare conform anexei de pe
www.fcpr.ro.
4. In cazul in care la concurs participa mai multe judete si sunt mai multe mijloace de transport se aplica prevederile Cap IV, litera y pentru fiecare judet, cu exceptia punctului 2, Procesul verbal de lansare fiind unic si completat de tehnicul asociatiei organizare.
Toate documentele din dosarul final vor fi ştampilate de către lansator, iar în plicul primit de către acesta de la organizatori, vor fi introduse următoarele documente:
1. Proces verbal cu crescătorii participanţi şi porumbeii lor – 1 exemplar pentru
fiecare centru;
2. Proces verbal de lansare – 1 exemplar;
3. Diagrama maşinii – 1 exemplar.
w) Deplasările maşinii de la un centru la altul pentru colectarea porumbeilor se face cu maşina sigilată (boxe, jaluzele etc), astfel ca accesul la porumbei să fie imposibil fără ruperea sigiliilor. În caz contrar se vor anula rezultatele responsabilului de centru, de la centrul de unde s – a plecat fără sigiliu. De intergritatea sigiliului răspunde delegatul însoţitor.
q) Înscrierea în fals a unor porumbei sau crescători la un concurs (fişe false), atrage după sine suspendarea din activitatea columbofila pe o perioadă de minim 10 ani a persoanelor responsabile: tehnicului de la acel centru şi comisia care a semnat fişele.
CAPITOLUL V
REGLAREA, SIGILAREA ŞI PORNIREA CEASURILOR CONSTATATOARE MECANICE
a) Columbofilii trebuie să deţină ceasuri de cronometrare conform modelelor aprobate de CNS şi în perfectă stare de funcţionare, cu bandă de hârtie, tuşiere de calitate şi tuburi mici pentru introdus clemele de concurs (la ceasurile fară capac la disc sau fără clapetă la fiecare cusetă).Nu se vor mai accepta ceasuri constatatoare mecanice a caror serie de fabricatie nu este imprimata pe banda de cronometrare. Crescatorul in cauza va fi scos din concurs la fel si porumbeii.
b) Orice ceas Heirman se va putea folosi numai cu carcasă de plastic de protecţie prevăzută de fabricant sub capac şi o şaibă de la tuşiera de siguranţă.
c) La ceasurile cu bandă de hârtie dublă, banda valabilă pentru concurs este banda de pe tamburul interior. În caz contrar concursurl se anulează.
d) Orice ceas de cronometrare trebuie să aibă trecut, pe o etichetă, la exterior, numele şi prenumele proprietarului.
e) Abaterea acceptată de la ora exactă, în plus sau minus, este de numai 3 minute pentru fiecare 24 de ore de funcţionare a ceasului ( mecanic sau electronic).
f) Sigilarea ceasurilor se face, indiferent de felul concursului, la centrul şi în perioada de clemare şi îmbarcare a porumbeilor.
g) Comisia de sigilare este formată din minimum trei persoane, în comisie pot fi incluşi şi delegaţi ai altor asociaţii participante. Numele acestora precum şi al responsabilului de centru se trece în procesul verbal de sigilare.
h) Pe banda de cronometrare a ceasurilor mecanice, la începutul ei se consemnează:
1. Concursul şi data lansării.
2. Numele şi prenumele columbofilui (columbofililor) ce va/vor introduce cleme în ceas;
3. Seria ceasului;
4. Comisia de sigilare formată din trei persoane cu nume, prenume şi semnătură proprie;
5. Se ştampilează la sigilare si la desigilare
i) Fixarea indicatorului zilei se face fix pe linia de pe cadran a ultimei cifre (cea mai mare) specifică fiecărui ceas şi anume pe ziua a 7 a, a 10 a sau a 12 a (perioada maximă de funcţionare a ceasului). Pentru ceasurile Junior şi Benzing Paloma fixarea zilei se face pe ziua a 7 a.
j) Fixarea orei se face la o oră întreagă, cel mai tîrziu la ora 20. Orarul trebuie să fie fixat pe ora stabilită iar minutarul si secundarul trebuie să fie la zero (0).
Organizatorul decide fixarea orei de pornire a ceasurilor (aceiaşi pentru toţi columbofilii participanţi la concursul respectiv dar nu mai tirziu de ora 20).
Ceasul se sigilează de către comisia de sigilare astfel încât inelul format din aţă sau sârmă subţire să nu fie prea larg (să nu permită întredeschiderea capacului), cu plomba ştanţată.
k) Posesorii de ceasuri electronice vor fi prezenţi doar la desigilarea şi controlul final pentru fiecare concurs, fiind cuprinşi în procesele verbale respective, dar nu mai târziu de anunţarea şi marcarea primului control final la ceasurile mecanice, sub sancţiunea scoaterii din concurs împreună cu porumbeii participanţi.
l) Cuplarea senzorilor se face obligatoriu pentru fiecare asociaţie de persoane desemnate. Acestea listează după cuplare, lista cuplărilor, o semnează şi o ataşează în dosarul asociaţiei.
Cuplările se fac prin intermediul calculatorului. Orice cuplare cu trapa de îmbarcare sau sosire fără calculator este nulă şi duce la anularea porumbeilor cuplaţi prin această procedură.
Face excepţie de la acest lucru, îmbarcarea de urgenţă , doar în cazul cipurilor defecte constatate în timpul îmbarcării şi pentru aceasta se va ataşa din nou lista de cuplări la dosarul concursului semnată şi ştampilată de comisia de îmbarcare..
m) Asociaţiile răspund prin responsabilul tehnicul de persoanele desemnate să facă cuplarea senzorilor.
n) Orice modificare ulterioară a cuplărilor, atrage după sine listarea unei noi liste de cuplări care va ajunge la omologator cu primul dosar. Aceasta se face cu acordul preşedintelui asociaţiei sau al tehnicului sportiv şi sub sancţiunea anulării rezultatelor celor care nu respectă această prevedere. Lista cu cuplări în format electronic va fi trimisă responsabilului cu programul care o va introduce în programul de clasamente pentru crescătorul în cauză, astfel că cipul nou va intra în baza de date a FCPR.
o) Fişa ceasurilor electronice care nu corespunde din punct de vedere “control ceas atomic” (care nu arată ora ceasului atomic citită) va fi anulată.
p) Este interzis să se facă modificări pe fişa de îmbarcare, aceasta ducând la anularea concursului pentrul crescatorul in cauza. Asociaţiile care au concurenţi cu sisteme electronice, vor desemna comisii care vor răspunde de corectitudinea îmbarcărilor.
r) Columbofilul care participă la concursuri trebuie să posede ceas de cronometrare şi să facă dovada înregistrării obligatorie a porumbeilor proprii în ceasul înscris de pe fişa de cronometrare.
s) Cu ocazia sigilării ceasurilor la toate tipurile de concurs se întocmeste un proces verbal de sigilare în care vor fi trecute toate ceasurile participante după următorul tabel: nr. curent, nume, prenume columbofil, asociaţie, seria şi modelul ceasului, numărul de ordine a cuşetei de pe circumferinţa discului în poziţia sigilat care va fi semnat de membrii comisiei şi ştampilat corespunzător.
Necomplectarea tuturor cimpurilor din procesul verbal de sigilare-pornire-desigilare duce la anularea etapei tehnicului de centru sau tehnicului de judet.
CAP ITOLUL VI
PORNIREA CEASURILOR MECANICE
a) Pornirea ceasurilor se face pe centre stabilite de către Comisia tehnică a asociaţiilor, la ora stabilită de către asociaţia organizatoare, astfel încat toate ceasurile se pornesc la aceiași oră. Centrele se desemnează astfel încât la un centru să fie grupaţi minim 15 columbofili şi 15 ceasuri constatatoare (mecanice sau electronice). Crescătorii posesori de ceasuri electronice nu au obligaţia de a fi prezenţi la pornirea ceasurilor. În cazul în care nu sunt 15 columbofili cu ceasuri mecanice (dar sunt peste 15 împreună cu cei cu ceasuri electronice) se desemnează o comisie de minim 3 columbofili care vor asista obligatoriu la pornirea ceasurilor şi vor întocmi un proces verbal . Acolo unde se concurează numai cu ceasuri electronice nu se mai face centru de pornire ceasuri.
b) La pornirea ceasurilor, la controlul final cât şi la lansarea porumbeilor este nevoie de o sursă exactă ce indică ora (momentul) activităţii respective. În acest sens organizatorul trebuie să folosească un ceas de mare precizie, un aparat radio (al şaselea bip sonor marchează ora exactă) sau un telefon mobil, cu solicitarea anterioară a orei exacte la Romtelecom (Robot), posibil ceasul atomic al sistemelor electronice.
c) Numai după marcajul de pornire a ceasurilor mecanice se va întocmi un proces verbal de pornire în care se vor menţiona: numele şi prenumele proprietarului, seria şi modelul ceasului, numărul cuşetei de pe disc unde se va introduce prima clemă, care va fi semnat de minimum 3 columbofili şi ştampilate. La centrele de îmbarcare unde se fac toate operaţiunile (sigilare, pornire şi desigilare) pentru toţi crescătorii se pot folosi procese verbale comune, care să aibă coloane pentru operaţiile enumerate mai sus şi în care semnează columbofilul la sigilare, la pornire şi dacă este cazul şi la desigilare. (Vezi anexa
www.fcpr.ro)
d) După terminarea operaţiunilor de clemare, îmbarcare, sigilare a maşinii cu porumbei şi a ceasurilor, atât ştampila asociaţiei organizatoare, cleştele de sigilat, cheia de autorizare – evaluare a ceasurilor electronice cât şi sistemele de îmbarcare se vor păstra în condiţii de siguranţă maximă până la desigilare. Responsabilul de centru va răspunde de siguranţa acestora.
e) Dacă în momentul bătăii de pornire a ceasurilor, un ceas nu porneşte, se acordă 15 minute pentru desigilarea, verificarea şi repunerea ceasului respectiv la + 15 minute, apoi se porneşte şi se sigilează ceasul .
CAPITOLUL VII
TRANSPORTUL PORUMBEILOR LA LOCURILE DE LANSARE
a) Transportul porumbeilor clemaţi se face numai cu mijloace specializate de transport, autorizate de autorităţile statului în acest sens, obligatoriu cu delegat lansator numit de catre organizator,lipsa delegatului lansator duce la anularea etapei in cauza. La etapele care necesita 2 caonducatori auto,. Unu din ei va fi numit delegat lansator., iar în diagrama maşinii se va specifica suprafaţa totală funcţională a boxelor cu porumbei. De la sigilarea masini si predarea dosrului etapei, delegatul lansator este direct raspunzator de tot ce se intampla pana la lansarea porumbeilor.
b) Pentru transportul porumbeilor asociaţiile vor angaja delegaţi cu atestat conform normelor europene de transport păsări vii.
c) Porumbeii trebuie să fie asiguraţi cu hrană şi apă pentru ca în cazurile în care lansarea nu se poate efectua la data stabilită, din motive obiective (defecţiune a maşinii, vreme total nefavorabilă, etc.) să se poată amâna lansarea. În această situaţie, delegatul – lansator este obligat să informeze telefonic conducerea asociaţiei organizatoare iar aceasta să aducă situaţia de fapt la cunoştinţa columbofililor participanţi.
d) După terminarea îmbarcării porumbeilor, fiecare boxă sau seturi de boxe se sigilează de către organizator. În acest moment delegatul – lansator preia de la organizatori:
• dosarul de trimis în teren, conform Capitolului IV 3, lit x;
• numele, prenumele, adresa, nr. de telefon al delegatului – observator din localitatea de lansare a porumbeilor;
• un plic obişnuit, pentru intern şi unul special (cu valoare timbrată) la concursurile din străinătate, suma de bani necesară.
e) Delegatul – lansator trebuie să acorde toate îngrijirile porumbeilor care – i sunt încredinţaţi atât pe drum cât şi la sosirea la locul de lansare (hrană, apă, parcare la umbră, în linişte şi aer liber, etc.). El va deţine un ceas de mână reglat la ora oficială a României şi un telefon mobil utilizabil pe toată durata călătoriei.